1. Nooit een groot game-event bezoeken
Het klassiek solliciteerproces bestaat bijna niet in de game-industrie. Wil je een job of opdracht binnenslepen, dan zal je zelf naar mensen moeten toestappen met je portfolio. Gamebeurzen en -events zijn dé plaatsen om dat te doen. Je vindt er alle grote gamestudio’s én hun medewerkers. Sla een babbeltje, toon jouw portfolio en vraag naar LinkedIn-connecties. Polsen mensen of je naar de afterparty van het event gaat? Top, want dan heb je indruk gemaakt! Vergeet dus niet te gaan.
2. Alles van A tot Z zelf willen doen
Veel beginnende creatievelingen proberen in hun eentje alles te doen: van het codeerwerk tot levels bouwen en animeren. Natuurlijk loont het dat je de meeste basisvaardigheden van game development kent, zeker omdat veel kleine gamebedrijfjes mensen zoeken die alles kunnen. Vergeet toch niet om je ook te specialiseren in iets. Dat gaat je in de toekomst vaak meer opleveren, want wie goed is in één aspect van development wordt regelmatiger zelf door studio’s gecontacteerd. Is het een probleem dat je dan andere dingen minder goed kunt? Nee, want game development draait tegenwoordig meer rond teamwerk.
3. Geen kritiek aanvaarden
Oké, dit klinkt misschien heel voor de hand liggend, maar geloof ons… Wanneer je honderden uren in je eigen game hebt gestopt, kan het soms ongelooflijk moeilijk zijn om te horen dat jouw creatie niet goed genoeg is. Durf naar je eigen werk te laten kijken en aanvaard kritiek. Want enkel uit je fouten kan je het meeste leren.
Deze tips & tricks komen uit de SYNTRA-documentaire ‘Hoe word je een game developer’. Zie je een job als concept artist, 3D-artist, game developer of studio artist wel zitten? Bekijk dan snel de video.