Hasseltse pianosoliste Taïsa Colson serveert Strawberry Daiquiris om nieuwe, prestigieuze ‘Film Scoring Academy of Europe’ te bekostigen

2 years 2 months geleden

De Hasseltse Taïsa Colson (21) begon op haar 5de piano te studeren aan de Limburgse School voor vernieuwd muziekonderwijs en schopte het tot soliste bij het Hasselts Symfonieorkest. Maar een polsblessure dwong de soliste de pauzeknop van haar pianocarrière in te drukken. Vandaag is ze als één van de weinigen in de wereld toegelaten aan de nieuwe en prestigieuze Film Scoring Academy of Europe in het Bulgaarse Sofia waar de muziekproducers van The Lion King, Spiderman en Jurassic World lesgeven.

soundproducer

Het lichaam is als een piano, en het geluk is als muziek

Het lichaam is als een piano, en het geluk is als muziek”, zegt de nog maar 21-jarige Taïsa Colson. De Hasseltse stond binnen de wereld van klassieke muziek op haar zestiende bekend om haar uitvoering van ‘The Lark’ van Mikhail Glinka in een arrangement voor piano door Mili Balakirev.Het is noodzakelijk, het instrument maar ook het lichaam in goede staat te houden. Maar dat was het na die blessures dus niet. Die polsblessure bleef opspelen en dwong me mijn pianocarrière op pauze te zetten. Na mijn beslissing met piano te pauzeren, besloot ik om audioproductie en sound design bij te studeren en om me te verdiepen in filmmuziek, al jaren een grote interesse van mij. Daarvoor had ik nu letterlijk de handen vrij. Na wat research ben ik uitgekomen op de opleiding opleiding 'Soundproducer' bij SyntraPXLin Genk en heb ik me meteen ingeschreven. In dat jaar werd het me heel duidelijk dat ik iets had gevonden dat ik niet meer los wou laten. Door die lessen heb ik niet alleen immens veel geleerd, maar heb ik opnieuw vertrouwen in mezelf gekregen om de stap te wagen om in die industrie mijn kansen te wagen.” 

The Lion King

Na haar eindexamen in Genk kreeg Colson de kans om deel te nemen aan de zomeracademie van de Film Scoring Academy of Europe in het Bulgaarse Sofia. Niet zomaar een school. De rector is er Andy Hill, de ‘vice-president of music production’ van Disney tijdens de zogeheten Disney Rennaisance in de jaren negentig van de vorige eeuw. Hill werkte mee aan de muzikale successen van films als The Lion King en Beauty and the Beast. Haar professor Norman Ludwin tekende mee voor de muziek van Spiderman Far From Home, Incredibles 2, Star Wars Rogue One en Jurassic World. “Best indrukwekkend”, gaat Colson verder. “Na mijn maand in het buitenland met de Film Scoring Academy of Europe, had ik zeer veel interesse in hun 'Master of Fine Arts in Music for Motion Pictures and Contemporary Media'. Maar binnen geraken is weinigen in de wereld gegeven. Maar kijk, anderhalve maand later kreeg ik een e-mail waar ze mij lieten weten dat ik de toelatingsproef niet meer moest doen. Ik was al toegelaten op basis van het werk dat ik in die maand had geleverd. Ik was in de wolken!”

Cocktails serveren

“Nu ben ik dus bezig met manieren te vinden om deze studies te kunnen financieren. Want het inschrijvingsgeld alleen al bedraagt 35.000 euro. En dan moet je daar nog kost en inwoon bijtellen. Niet evident! Maar waar een wil is, is een weg. Ik combineer vandaag dan ook drie studentenjobs. Zo ben ik projectmanager bij Mise en Place in Hasselt, geef ik pianoles aan de Limburgse school voor vernieuwd muziekonderwijs en serveer ik cocktails in de Hasseltse cocktailbar ‘Koks & Tales’ Niet meteen wat Sergej Rachmaninov zou doen, maar nood breekt wet (lacht).” 

Toch opletten

“Sofia is een echte filmstad”, zegt filmregisseur Stijn Coninx. “Denk maar aan het International Filmfestival van Sofia.” Dat beaamt ook filmregisseur Michael Roskam. “Daarbij zijn de orkesten van landen zoals Bulgarije nog steeds erg gerenommeerd, maar niet zo duur als pakweg het London Philharmonic Orchestra. Voor de productie van een film scheelt die lagere kostprijs vaak een belangrijke slok op de borrel.” Maar beide regisseurs kennen de Film Scoring Academy of Europe evenwel niet. Ook ons lands meest veel veelzijdige componist en gerespecteerde dirigent op de internationale muzieksccène Dirk Brossé kent de school niet. “Maar Andy Hill ken ik wel, charmante en talentvolle man”, zegt Dirk Brossé. “Kijk, ik wens Taïssa en de filmmuziekschool alle succes, maar het is wel opletten geblazen of deze nieuwe school haar ronkende ambities wel kan waarmaken.”

Zelf interesse in soundproducing?

Als soundproducer maak je creaties van alle niet-gecomponeerde geluidselementen in een film, een voorstelling, een muziek-opvoering of -opname, een computerspel, een app of elk ander multimedia project. De soundproducer kan ook gedefinieerd worden als: “De manipulator van audio elementen om een bepaald gewenst effect te bereiken of bepaalde gevoelens teweeg te brengen.”

Bekijk hier de opleiding

Ik ben akkoord met de algemene voorwaarden 

 

SyntraPXL Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SyntraPXL

syntra-pxl-samenwerking-oda-drinkbekers
Artikel

Cursisten printen innovatieve drinkbekers voor Sint Oda

Simpelweg drinken uit een beker lijkt zo maar even de normaalste zaak ter wereld te zijn. Maar dat is het niet voor iedereen. Voor mensen met beperking is drinken te vaak een uitdaging. Daarom gingen de Hasseltse directeur Innovatie Leen Hulshagen (41) en collega Kim Scheepers (45) op zoek naar een oplossing. En die vonden ze bij de cursisten van SyntraPXL die via 3D-printing drinkbekers met neusuitsparing en tulprand maakten.

Artikel

De top 10 grafische opleidingen van 2019-2020

Syntra Limburg bereidt jaarlijks duizenden cursisten voor op de beroepen van vandaag. De maatschappij verschuift meer en meer naar het digitale en dus ook de grafische sector.

Game developer
Artikel

Extra injectie voor game-industrie dankzij de ‘Tax shelter’

Niet enkel de Limburgse producenten van games, maar ook de verschillende opleidingsinstellingen die profielen voor deze nieuwe sector afleveren, kijken halsreikend uit naar de uitbreiding van de zogenaamde tax shelter van de film- naar de game-industrie.