Met de vervanging zelf wou het Departement Onderwijs en Vorming van de Vlaamse Overheid niet het gewone lessenpakket voortzetten, maar zich richten op het stimuleren van ondernemingszin en/of ondernemerschap bij de leerlingen. SYNTRA Limburg voerde deze taak uit in opdracht van de Vlaamse Overheid en zorgde ervoor dat telkens een ervaren ondernemer met jaren praktijkervaring als docent voor de klas werd geplaatst. Het lessenpakket werd opgebouwd rond verschillende thema’s en belicht de verschillende aspecten van ondernemerschap. De leerkracht kon kiezen uit 7 verschillende modules. Afhankelijk van de leeftijd en graad van de klas werd er zo aangepast lesmateriaal voorzien. “De leerlingen hebben tijdens de lessen geproefd van het spannende en uitdagende leven van een ondernemer. Ze hebben ‘de ondernemer in zich’ kunnen ontdekken en werden misschien zelfs geprikkeld om de eerste stap naar zelfstandig ondernemerschap te zetten.”, aldus Dirk Vanstipelen, directeur-afgevaardigd bestuurder bij SYNTRA Limburg.
Alle leerkrachten secundair onderwijs (ASO, TSO, BSO, DBSO, Leertijd) konden zich kandidaat stellen voor de bedrijfsstages en kregen hulp van het Departement Onderwijs en Vorming. “Het is de bedoeling dat de leerkracht zelf op zoek gaat naar een stageplaats en hiervoor zelf vervanging aanvraagt. Na goedkeuring werd de vervangingsweek ingepland door SYNTRA en werd er een ervaren docent voorzien die de klas onder zijn hoede neemt.” zegt Vanstipelen.
Het proefproject werd zowel door leerkrachten als door leerlingen zeer positief onthaald. Over heel Vlaanderen vroegen meer dan 30 leerkrachten secundair onderdwijs een vervanging aan. SYNTRA Limburg wil dit positief imago aanhouden en hoopt, samen met het Departement Onderwijs en Vorming, de Klasactiviteiten te herhalen en verder uit te bouwen. De opgebouwde kennis rond ondernemen en het netwerk van ondernemingsgerichte docenten zijn slechts enkele troeven die SYNTRA Limburg ook in de toekomst kan uitspelen om een vervolg te breien aan dit succesvol project.