De Belgische gamesector kent de laatste jaren een fikse groei. Met internationale erkenningen en nominaties zetten verschillende gamestudios België op de kaart. Het succes van deze studios vinden we in hun gestructureerde werking en slimme benadering. Deze succesvolle aanpak willen we ook jong en opkomend talent meegeven, en daarom wordt het uniek concept ‘Studio Artist’ in het leven geroepen. Een jaar lang simuleren we een volledige gamestudio op de T2-campus in Genk. Wie zich heeft ingeschreven, komt terecht in een team met verschillende grafische en creatieve profielen. Samen werken ze aan een concrete opdracht uitgeschreven door agentschap EVERSTORY. Het eindproduct zullen ze als team voorstellen en wie weet halen ze hiermee meteen hun eerste monsterdeal binnen.
SYNTRA Limburg start met eigen gamestudio
Op 5 oktober startte SYNTRA Limburg met een splinternieuw concept op de T2-campus in Genk: de SYNTRA-gamestudio. Één jaar lang werken 3D-artists, game developers, concept artists en animatoren samen aan een reëel project voor Belgisch agentschap en productiehuis EVERSTORY. Iris Delafortry, bekend van filmproducent en animatiestudio Cyborn, neemt samen met vakdocenten de leiding over het team. Op het einde van de rit leveren ze een afgewerkt product en zetten zo de eerste stap in de echte bedrijfswereld.
Opleiding op een hoger level
Jos Cielen, business developer grafische en multimedia, verduidelijkt de opzet van het concept: “Studio artist is niet zomaar de volgende opleiding in het rijtje. We richten met dit uniek concept op mensen met een diploma of vooropleiding in een game- of animatierichting. Zij zullen tijdens het jaar hun talenten in teamverband moeten inzetten om een volledig project uit te werken. Naast projectmanagement en productie leren ze de kost en verkoopwaarde van hun werk berekenen, hoe subsidies werken en leren ze ook hun product pitchen. Het wordt een pittig jaar met mooie groeikansen, geen tijd voor spelletjes dus!”. Wie zich aanmeldt voor dit traject zal zich dus al meteen bij de start moeten bewijzen. Dankzij deze insteek starten we het jaar met mensen van eenzelfde niveau. En dat is nodig, want zij zullen als een ‘real-life’ studio een kwalitatief eindproduct moeten afleveren.
Studio artist is niet zomaar de volgende opleiding in het rijtje
Dit doen ze niet alleen, Iris Delafortry neemt samen met vakdocenten de leiding over het team en zet de juiste richting uit. Iris zorgt niet alleen voor een vrouwelijke touch, ze brengt vooral bakken ervaring mee vanuit de gamewereld. Dankzij haar functie als hoofd productie bij Cyborn kent zij als geen ander de in’s en out’s van een topstudio. De cursisten kunnen dus rekenen op begeleiding en coaching van echte pro’s.
Een upgrade naar succes
Wie zich in de wereld van grote studios en internationale spelers wil bewijzen, moet zich onderscheiden van de rest. De concurrentie is groot en wie een streepje voor heeft, springt er meteen uit Met dit concept willen we Vlaamse game- en animatietalenten alvast een boost geven richting een succesvolle carrière in deze groeiende sector.
SyntraPXL Blog
Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SyntraPXL
Naar alle artikels