Op zoek naar alternatieven
Volgens Bruno Tindemans, gedelegeerd bestuurder van SYNTRA Vlaanderen, kunnen we hieruit besluiten dat jongeren steeds vaker op zoek gaan naar alternatieven voor het regulier onderwijs. “Het systeem waarbij jongeren een boeiende mix krijgen van praktijk en theorie en al werkend kunnen leren slaat aan. Deze jongeren zijn op zoek naar alternatieven die nauwer aansluiten bij hun leerbehoeften of leerstijlen”, aldus Tindemans.
Ook de ondernemers-opleiders die deze leerjongeren een vak aanleren zijn gelukkig met deze verschuiving binnen de doelgroep. Voor een werkgever is het een gouden geschenk om een gemotiveerde leerling te kunnen opleiden die zijn of haar diploma secundair onderwijs verder wil aanvullen met praktijkervaring. Het is niet ongewoon dat de leerjongere na het afronden van de opleiding in dienst blijft van de onderneming.
Groeipotentieel
Binnen de leertijd is er zeker nog groeipotentieel om de stijgende groep 18-plussers te ondersteunen. Zo zijn er vandaag meer dan 4 000 ondernemers op zoek naar een kandidaat-leerjongere aan wie ze hun expertise kunnen doorgeven. Het SYNTRA-netwerk blijft in de toekomst verder inzetten op dit duale opleidingssysteem van de Leertijd, dat zijn effectiviteit al heeft bewezen. “Via een geactualiseerd aanbod zullen we nog meer inspelen op de noden van deze nieuwe doelgroep”, beklemtoont Tindemans.
Meer info over de leertijd (ook gekend als het leercontract)