Het creatieve werk is bij SYNTRA Limburg al volop bezig, want in december moeten de modeontwerpers klaar zijn. Dan kiest een jury van fashion-experts (met o.a. Jasmijn Verlinden en Kenneth Ramaekers) en metaalkenners het beste concept. De winnaar geniet niet enkel van extra bekendheid, maar krijgt ook een eigen tentoonstelling in het Hasseltse Huis de Corswarem. Het winnend ontwerp zal verder gebruikt worden in de algemene communicatiecampagne van Toplas met vermelding van de ontwerper. Kristien Follon, bekend van TITI +THE GERMAN KID, en collega-docenten Marie Cools en Miek Peere zijn erg enthousiast: “Het is onmogelijk om te voorspellen hoe het eindproduct er zal uitzien, maar wat er uit het atelier zal rollen, zal zonder twijfel spectaculair zijn.”
“Dit is een samenwerking tussen opleiding en bedrijfsleven met drie winnaars.” zegt Rita Henckaers, “SYNTRA Limburg zet de veelzijdigheid van de opleiding modeontwerper in de kijker en het jonge, snelgroeiende Toplas uit Bree bewijst dat het met metaal alle kanten uit kan.” Rita verliest de hoofdzaak niet uit het oog:“Het belangrijkste is dat jong modetalent met een stralend ontwerp en een innovatieve uitvoering de nodige buzz kan creëren en een duw in de rug krijgt in functie van een verdere carrière.”
Bij Toplas beschouwt zaakvoerder Frank Geerits dit als een prestigeproject:“We hebben meer dan 100 machines voor hoogtechnologische plaatbewerking en coating. Onze gespecialiseerde vakmensen en lassers staan te popelen om er iets moois van te maken. Laat maar komen dat ontwerp”.
Het eindresultaat is voorlopig nog een raadsel: Een ballroomdress, een oogverblindende tutu of een sexy broekpak voor een stomende tango? In inox of gehamerd staal en met een streepje blinkend chromé? Wat als iemand nu ribfluweel tekent…