SYNTRA Limburg richt alle pijlen op online leren

4 years 7 months geleden

In de huidige digitale wereld is online leren dé methode bij uitstek om cursisten van op een afstand te bereiken. Online leren is dan ook al langer een optie binnen verschillende SYNTRA-opleidingen. Door de recente maatregelen in kader van het coronavirus of COVID-19, zijn we genoodzaakt om een versnelling hoger te schakelen met onze online mogelijkheden. We zetten onze blik op oneindig en transformeren heel wat van onze praktijkgerichte opleidingen naar online lesactiviteiten. Geen simpele klus voor ons aangezien praktijk voorop staat, maar unieke situaties vragen om creatieve oplossingen.

online les syntra limburg

Op dit moment is het muisstil op onze SYNTRA-campussen. Dat komt door de maatregelen die we namen om de verspreiding van het coronavirus in te dijken. Deze maatregelen houden in dat onze campussen gesloten zijn van 16 maart tot en met 5 april. Met onze vele praktijkgerichte opleidingen betekent dit dus dat er geen fysieke lessen meer doorgaan. We willen natuurlijk liefst zoveel mogelijk opleidingen draaiende houden van op afstand, maar hoe giet je nu in hemelsnaam praktijk in online lessen? Een unieke uitdaging voor onze docenten, in deze unieke omstandigheden. Spildocent van de bouwkundig tekenaar opleidingen Luc Van Eyck vertelt over de overstap naar online lessen voor de opleiding BIM Bouwkundig tekenaar en de daarbij horende creativiteit en obstakels.

Alle lessen geschrapt: wat nu?

We vragen Luc, docent bouwkundig tekenaar, om een reactie op de schorsing van de lessen: “Het was toch even schrikken als docent toen we hoorden dat alle lessen op de campus werden geschrapt, maar dit was natuurlijk de juiste beslissing. Achter de schermen waren we dit scenario gelukkig wel al aan het voorbereiden. Als coördinator van alle BIM-opleidingen kende ik al enkele manieren om online les te geven,  toch heb ik er zelf nog nooit gebruik van gemaakt. Maar waar een wil is, is een weg!”

Volledig overschakelen op online lessen is een pittige uitdaging, Luc legt uit hoe hij dat verder heeft aangepakt: “Alles werd vrij snel in gang gezet. SYNTRA heeft op vrijdag 13 maart aangekondigd dat de fysieke campussen zouden sluiten voor alle lesactiviteiten. Maandag 16 maart was ik nog een laatste keer op de campus voor overleg. Samen met de business developer en de directeur sectorwerking werd de eerste online les voor de avondopleiding BIM klaargestoomd. Die les is diezelfde avond nog gegeven. In de namiddag hebben we via een testcase de eerste fouten nog kunnen analyseren en maar goed ook. Zonder testcase zou die eerste les waarschijnlijk in het honderd gelopen zijn.”

In een testcase hebben we de eerste fouten kunnen analyseren en maar goed ook. Anders zou die eerste les waarschijnlijk in het honderd gelopen zijn.

“Het is natuurlijk makkelijk om hoorcolleges in volle aula's te vervangen door een online filmpje. Bij SYNTRA Limburg ligt dat anders. Wij geven praktijkgericht les. Wij laten onze cursisten echt meewerken en gaan voor maximale interactie. Dat is natuurlijk niet eenvoudig, maar de cursisten die aandachtig meevolgen, halen hier echter bijzonder veel uit.”

Aparte situaties

Dat het coronavirus voor unieke situaties zorgt, is duidelijk. Ook voor docenten als Luc zorgt het voor unieke momenten: “Het is echt wel een heel ander verhaal voor ons en voor onze cursisten. Zowel wij als de cursisten communiceren nu met elkaar vanuit een thuissituatie. Zo maak je nu situaties mee die je in het gewone leslokaal op de campus nooit zou meemaken. Kinderen die eens komen piepen bij de PC van hun ouders tijdens de les, honden die op de achtergrond blaffen. Maar ook kleine dingen zoals de deurbel die eens gaat of vogels die fluiten op de achtergrond. Dat krijg je natuurlijk als je het klaslokaal virtueel uitbreidt naar zoveel verschillende lokalen bij mensen thuis.”

Je krijgt heel aparte situaties als je het klaslokaal virtueel uitbreidt naar zoveel verschillende lokalen bij mensen thuis.

“Online lesgeven biedt enorm veel mogelijkheden, waarbij ik vooral denk aan cursisten die te ziek zijn om uit hun zetel of bed te komen. Digitaal meevolgen zorgt ervoor dat ze de les nog steeds kunnen meevolgen als ze dat willen. Ook kan je de lessen nu gemakkelijk opnemen, zodat de cursist achteraf nog eens door alle leerstof kan gaan en daarbij een eigen tempo aanhoudt. Online leren biedt dus zeker enkele voordelen voor de cursisten in deze unieke omstandigheden.”

Luc sluit af met een duidelijk statement: “In deze unieke omstandigheden blijf ik mij inzetten als (virtueel) docent. Ik voel mezelf een beetje een influencer binnen SYNTRA Limburg en ik hoop dat ik ook andere docenten kan inspireren om zoveel mogelijk lessen online aan te bieden.”

Ik ben akkoord met de algemene voorwaarden 

 

SyntraPXL Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SyntraPXL

Event

Young BIM Bouwkundig Tekenaars pitchen hun werk

Op woensdag 26 juni 2019 stellen de cursisten digitaal technisch tekenaars alsook de eerst afgestudeerden BIM bouwkundig tekenaars hun projecten voor aan juryleden, ondernemers, architecten en geïnteresseerden. Bouwaanvragen alsook 2D tekenwerk , 3D tekenwerk en visualisaties behoren tot zijn skills. 

Blockchain in een notendop
Artikel

Blockchain in een digitale notendop

Veilig gegevens overdragen via internet is één van de grootste digitale uitdagingen. Dagelijks komen we in aanraking met het online raadplegen en uitwisselen van gegevens.

Hotel Mama
Artikel

Ligt jouw zoon of dochter languit in de zetel?

Wist je dat een kwart van de studenten zijn studies stopzet in het eerste of tweede jaar van de studies? Nog sterker: amper 1 op 3 van de hogeschoolstudenten behaalt zijn diploma binnen de voorziene studietijd. Het gevolg is dat elk jaar opnieuw duizenden ouders kopzorgen hebben over deze (toch wel) dure tijdverspilling bij zoon- of dochterlief.

De grote vraag is meestal: WAT NU?