“Het lichaam is als een piano, en het geluk is als muziek”, zegt de nog maar 21-jarige Taïsa Colson. De Hasseltse stond binnen de wereld van klassieke muziek op haar zestiende bekend om haar uitvoering van ‘The Lark’ van Mikhail Glinka in een arrangement voor piano door Mili Balakirev. “Het is noodzakelijk, het instrument maar ook het lichaam in goede staat te houden. Maar dat was het na die blessures dus niet. Die polsblessure bleef opspelen en dwong me mijn pianocarrière op pauze te zetten. Na mijn beslissing met piano te pauzeren, besloot ik om audioproductie en sound design bij te studeren en om me te verdiepen in filmmuziek, al jaren een grote interesse van mij. Daarvoor had ik nu letterlijk de handen vrij. Na wat research ben ik uitgekomen op de opleiding opleiding 'Soundproducer' bij SyntraPXLin Genk en heb ik me meteen ingeschreven. In dat jaar werd het me heel duidelijk dat ik iets had gevonden dat ik niet meer los wou laten. Door die lessen heb ik niet alleen immens veel geleerd, maar heb ik opnieuw vertrouwen in mezelf gekregen om de stap te wagen om in die industrie mijn kansen te wagen.”
The Lion King
Na haar eindexamen in Genk kreeg Colson de kans om deel te nemen aan de zomeracademie van de Film Scoring Academy of Europe in het Bulgaarse Sofia. Niet zomaar een school. De rector is er Andy Hill, de ‘vice-president of music production’ van Disney tijdens de zogeheten ‘Disney Rennaisance’ in de jaren negentig van de vorige eeuw. Hill werkte mee aan de muzikale successen van films als The Lion King en Beauty and the Beast. Haar professor Norman Ludwin tekende mee voor de muziek van Spiderman Far From Home, Incredibles 2, Star Wars Rogue One en Jurassic World. “Best indrukwekkend”, gaat Colson verder. “Na mijn maand in het buitenland met de Film Scoring Academy of Europe, had ik zeer veel interesse in hun 'Master of Fine Arts in Music for Motion Pictures and Contemporary Media'. Maar binnen geraken is weinigen in de wereld gegeven. Maar kijk, anderhalve maand later kreeg ik een e-mail waar ze mij lieten weten dat ik de toelatingsproef niet meer moest doen. Ik was al toegelaten op basis van het werk dat ik in die maand had geleverd. Ik was in de wolken!”