1. Normaliseer conflicten
Botsingen horen bij het leven en ontstaan bijna vanzelf wanneer we samenwerken of samenleven. We zijn nu eenmaal verschillend, en dat zorgt voor frictie. Door conflicten als normaal te zien, kun je de emotionele lading er wat afhalen en de situatie rationeler benaderen. Het ligt niet altijd aan jou of de ander, vaak hoort het er gewoon bij.
2. Pas je conflictstijl aan de situatie aan
Vaak hebben we de neiging om telkens op dezelfde manier met conflicten om te gaan, zonder de situatie echt te bekijken. Wat in het ene conflict werkt, werkt echter niet altijd in het andere. Probeer dus bij elk conflict bewust te kiezen hoe je wilt reageren en wat passend is in die context. Lukt je gebruikelijke aanpak niet? Dan is het vaak nuttig om eens een andere stijl of benadering te proberen.
3. Zie het grotere geheel
Vaak raakt een conflict ons diep, niet per se vanwege het onderwerp, maar omdat de relatie belangrijk voor ons is. Emoties zoals frustratie of boosheid worden versterkt als de persoon ons iets betekent. Door in een ruzie bewust naar dit grotere plaatje te kijken, krijg je eerder rust, en kun je focussen op verbinding en het gesprek in plaats van de strijd.