Dirk Trippaers en CKS, dat actief is in de brede sector van elektrische installaties, kunnen reeds twee jaar vertrouwen op het enthousiasme en de ervaring van leerjongen Kenny. De jongeman, die met behulp van SYNTRA Limburg in contact kwam met het bedrijf, wou niet meer leren vanop de schoolbank. Een on-the-job training, een loon en de vooruitzichten op vast werk spraken hem meer aan. Hij overtuigde zijn, aanvankelijk sceptische, ouders en verdiende zijn pluimen met grote inzet op de werkvloer. Dirk Trippaers, die nog geen seconde spijt heeft van zijn aanwerving, staat dan ook volledig achter de OpenLeertijdDag en de Snuffeldagen. Hij steunt dergelijke initiatieven, evenals de Leertijd, en stelt zijn deuren open voor nieuwe leerjongeren door zijn positieve ervaringen met Kenny. “Dergelijke evenementen bieden een mogelijkheid om geïnteresseerde jongeren te overhalen. Bij CKS zullen ze een rondleiding krijgen, de getuigenis van Kenny horen, en zelfs enkele boeiende technieken kunnen testen. Trippaers wil jongeren en hun ouders zo aantonen dat de Leertijd een goed opleidingsalternatief is voor iedereen die liever al doende leert.
Ouders moeten de stap durven zetten
Volgens Trippaers zijn er genoeg jongeren te vinden voor de Leertijd, maar heerst er soms twijfel bij de ouders. Zij hebben een vertekend beeld van de Leertijd en hebben het vooral moeilijk met hun zoon of dochter van de schoolbank te halen. Dit is een verkeerde instelling aldus Dirk. “Sommige jongeren zijn nu eenmaal niet gemaakt voor de schoolbanken en kunnen beter een stiel leren met de Leertijd voordat hun motivatie volledig weg is.” In het geval van Kenny, heeft de jongeman zelf het initiatief genomen, hij heeft zijn ouders overtuigd. Kenny was, wat Dirk noemt, “nog kneedbaar”, nog niet helemaal bedorven of ontmoedigd door de schoolbanken. “Hij heeft zich dan ook snel aangepast aan de realiteit van het werkleven, hij is zeer leergierig en is daarbij in een goede ploeg terecht gekomen.” Naar de mening van Trippaers ligt de sleutel tot het succes van Leertijd bij de ouders. Met initiatieven als de OpenLeertijdDag en de Snuffeldagen moeten we ook hen overtuigen, want zij geven tenslotte de toestemming aan hun zoon of dochter. ”Er zijn veel slimme jongeren zoals Kenny die door middel van Leertijd een goede vakman kunnen worden. En een goede vakman, die verdient goed en zal altijd zeker zijn van werk. De ouders moeten gewoon durven de sprong te maken. Veel van deze jongens zijn zeer gemotiveerd om bij te leren, alleen niet op de theoretische manier die de scholen hanteren.
Leertijd = een stap voor
Voor Dirk hebben jongeren als Kenny zelfs enkele troeven meer op zak dan schoolverlaters. Hij heeft nu bijna 3 jaar werkervaring, evenals voeling met de realiteit en het werken in teamverband. Met de juiste instelling en het nodige enthousiasme heeft hij bij het solliciteren een grote stap voor op andere schoolverlaters. “Bovendien zal Kenny eveneens zijn diploma secundair onderwijs behalen, wat zekerheid biedt en waar hij altijd op kan terugvallen”, zegt Trippaers. En precies daarom zijn deze 2 initiatieven zo belangrijk. Het Leertijd beroepenaanbod is ontzettend groot, leerjongeren worden professioneel opgeleid/begeleid op de werkvloer, ze verdienen iets bij én 85% is binnen het jaar aan het werk.
Geïnteresseerde jongeren tussen 15 en 25 jaar kunnen zich dus nog steeds inschrijven via de websites.
-
OpenLeertijdDag (29/03/2014) Surf naar www.openleertijddag.be en kies een bedrijf uit de lijst.
-
Snuffeldagen (7/04/2014 t.e.m. 20/04/2014) Surf naar www.snuffeldagen.be en kies een bedrijf uit de lijst.
Voor schoolverlaters hebben we een gelijkaardig systeem namelijk de stageovereenkomst. Hiermee kan je een langlopende SYNTRA opleiding combineren met een betaalde stage.