Pascal Giesen vertelt: "De gemeente Alken voert een actief HR-beleid. Zo wordt er bijvoorbeeld een einde loopbaantraject opgestart. Er worden functionerings- en evaluatiegesprekken gevoerd en opleidingsplannen opgemaakt. Daarnaast worden er infosessies gegeven rond de meest diverse thema's en wordt er extra aandacht besteed aan het inwerken van nieuwe collega's. In 2013 lanceert het gemeentebestuur een gloednieuwe interne website, boordevol nuttige informatie voor alle medewerkers."
Hoe ziet een einde loopbaantraject eruit?
Vaak wordt er tijdens de loopbaan van de medewerkers heel wat aandacht besteed aan coaching en begeleiding. Iemand die met pensioen gaat daarentegen wordt al te vaak over het hoofd gezien. Nochtans zijn net deze mensen enorm waardevol voor een organisatie. Hij of zij is als het ware een harde schijf, boordevol informatie en knowhow. Dat mag je op geen enkele manier verloren laten gaan. Vandaar dat we een bijna-gepensioneerde motiveren om zijn opvolger in te werken. Zo wordt continuïteit in de functie gegarandeerd. Het is meer dan alleen informatieoverdracht. Je leert gevoeligheden en werkwijzen kennen en weet hoe je moet omgaan met je collega's. Ook voor degene die op pensioen gaat is het leuk om te weten dat zijn job wordt verdergezet op zijn manier. Je kan bij manier van spreken met een gerust hart genieten van je pensioen."
Een gemeente wordt vaak beschouwd als een administratief kluwen. Wordt er ook aandacht besteed aan andere dan administratieve opleidingen?
"Absoluut. We werken momenteel een programma uit waarbij administratieve opleidingen voor nieuwe medewerkers vooral intern gebeuren. Hier wordt basisinformatie meegegeven zoals bijvoorbeeld de werking van een bestuur, de financiële structuur, de communicatie- en personeelsafspraken en de wet op de overheidsopdrachten. Maar daar ligt zeker niet het hoofdaccent. Dergelijke opleidingen zijn natuurlijk een must. Maar ook in een gemeente staat de klant centraal. We doen meer dan louter administratie. Wij zijn dienstverleners op en top. Een correcte afhandeling van je dossier of van een aanvraag is de basis. De rest geven we er graag bovenop. Een professioneel onthaal, begeleiding en de klanten wegwijs maken in de gemeente, … het hoort er allemaal bij. Alle medewerkers zijn het visitekaartje van de organisatie, ongeacht wat je taak is of op welke dienst je werkt. Iedereen is verantwoordelijk voor de PR van de gemeente, van receptioniste tot poetsvrouw."
Waar ontstaat de opleidingsvraag?
"Ons opleidingsbeleid steunt op een aantal pijlers. Tijdens het functioneringsgesprek kan je verantwoordelijke je adviseren om een opleiding te volgen. Dat heeft niet noodzakelijk te maken met je resultaten. Een wetswijziging, nieuwe trends of een nieuwe weg willen inslaan kunnen ook de aanleiding zijn om een opleiding aan te vatten. Maar ook de medewerker zelf kan aangeven dat hij een opleiding wil volgen. Opleidingen die relevant zijn voor de job mogen tijdens de werkuren gevolgd worden of indien dat niet mogelijk is, volledig gerecupereerd worden. Hiervoor doen we een beroep op SYNTRA en andere federaties zoals de provincie, VVSG, ISB,… Recent volgden we bijvoorbeeld de opleiding Office 2003 versus 2010 bij SYNTRA. In plaats van iedereen zelf z'n weg te laten zoeken in het nieuwe Officepakket, kozen we voor een opleiding van twee halve dagen. Dat is niet alleen veel efficiënter, je leert ook mogelijkheden die je niet ontdekt als je op eigen houtje aan de slag gaat."