Instant succes: 10 tips voor het starten van een online fashionshop

7 years 6 months geleden

Online shoppen is populairder dan ooit. Vooral modewinkels doen het goed. Met een stijging van nog maar eens 35% in 2016 lijkt de Belgische markt stilaan verzadigd. Niets is echter minder waar. Wij Belgen lopen in vergelijking met onze buurlanden nog serieus achter. Wie een reus als Zalando achterna wil, zal het moeilijk krijgen, maar er is nog meer dan genoeg ruimte voor creatieve, originele en steengoede online fashion shops. SYNTRA Limburg wil je met de volgende 10 tips alvast op weg zetten om van jouw modedroom je beroep te maken. Heb je na het lezen van deze tips de smaak te pakken? Verdiep dan je kennis in onze opleiding "E-commerce in de modesector".

webshop
USP!!! USP!!! USP!!!

Stel jezelf in de plaats van je klanten. Waarom zouden zij bij jou moeten kopen en niet bij een concurrent? Denk er op voorhand goed over na wat jouw winkel onderscheidt van de massa… Herhaal dat vervolgens zo hard, lang en vaak als je maar kan.

Say my name…

Je shopnaam moet relevant en onvergetelijk zijn. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar is het niet! Maak het jezelf makkelijk: geen ingewikkelde, moeilijk schrijfbare of lange naam. Je wil toch dat iedereen de naam van jouw webshop makkelijk kan doorgeven aan anderen? Wanneer iemand vraagt:"Waar heb je dat leuke bloesje gekocht?", wil je toch niet dat het antwoord is:"Goh... een supertoffe webshop waarvan ik de naam vergeten ben!"

Shopping Queens hebben voordeel

Je wil uiteraard dat klanten kiezen voor jouw shop en niet voor de concurrent. Leer daarom je concurrenten kennen. Bestudeer hun aanbod en vooral hun prijzen. Probeer eenmalige bezoekers tot trouwe klanten om te vormen door speciale acties en klantenkortingen.

TIP 4: Behoud het overzicht

Het online shopping-gebeuren is anders dan door een winkelstraat kuieren. De tijd tikt voor je webbezoeker. De volgende winkel is online maar 1 klik verwijderd. Verstop daarom je mooiste producten niet achter een moeilijk navigeerbare site. Denk na over de structuur en de zoekfunctie van je shop. Maak het jouw klanten makkelijk om meteen te vinden wat ze zoeken. Een goed gestructureerd systeem van categorieën en tags is ongelofelijk belangrijk.

Productkennis is de sleutel

Bij elk artikel in jouw online winkel hoort een beschrijving. Behandel deze teksten als een ware sales pitch naar jouw klant. Geef zoveel mogelijk relevante en specifieke informatie. Zorg dat je je doelgroep kent en denk eraan dat men online enkel kan kijken en lezen... aan het stofje voelen, passen, flaneren... het kan in een webshop allemaal niet.  Schrijf daarom originele, volledige productteksten met een persoonlijke touch. Wat is het precies? Hoe past het?  Uit welk materiaal is het gemaakt? Is het artikel ooit in de pers verschenen of heeft een celebrity dit ooit gedragen? Een detail kan een koper over de streep trekken. Wees fier op jouw producten en laat je passie doorschemeren in de productbeschrijving! Als jij al niet enthousiast bent over je eigen producten, waarom jouw klant dan wel?

Fototijd!!!

Een geweldige productbeschrijving is nutteloos als er geen even geweldige foto naast staat. Maak hier duidelijke keuzes en leg de lat hoog. Je kan zelf kiezen of je paspoppen, modellen of zelfs kleerhangers gebruikt, maar doe het gewoon goed. Plaats sowieso meerdere foto's per artikel zodat alles goed te zien is. Toon het stuk niet alleen vanuit verschillende hoeken, maar neem ook foto's van dichtbij. Bewaak bovenal de kwaliteit van je beelden. Je bezoekers gaan je echt geen geld doorstorten op basis van een wazige, onderbelichte foto.

Verzendkosten… hmmm?

Je prijzen zijn misschien competitief, maar je verzendkosten swingen de pan uit? Ga dan creatief om met verzendkosten. Probeer net zoals de grote ketens tactieken uit als ‘gratis verzending’ (no worries, zij rekenen de verzendkosten ook gewoon door in de stukprijzen, hoor!) Dit is geen eenvoudige oefening, maar zorg dat je wéét wat het je kost en experimenteer.

Terugsturen? ZEKER!

Je zal mee moeten met de concurrentie (en met de wetgeving, trouwens.) Beantwoord retourzendingen steeds vriendelijk. Je klanten zullen blijven terugkomen. Ze gaan echt niet alles blijven terugsturen, hoor. Onthou trouwens ook dat hoe beter de koper geïnformeerd is op voorhand, hoe minder hij/zij zal retourneren. 

Social media is jouw vriend

Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest… Creeër buzz online. Leer hoe de social media werken. Deel mooie foto's, geef gratis tips, adverteer online. Get noticed! Maar vooral: Vertel mooie verhalen met passie en laat de klanten naar jou komen…Je zal zien: De wereld zit echt wel te wachten op jouw winkel! 

Laat je helpen door professionals

Kristien Follon (voormalig TITI + THE GERMAN KID) en Eline Reynders (Your daily dose of me) staan te trappelen om jouw project te ondersteunen en jouw webshop succesvol te maken of te houden. Met de opleiding "E-commerce in de modesector" helpen zij je op weg naar succes.

Vanaf 30 mei 2017 kan je gedurende 3 opeenvolgende dinsdagavonden de opleiding volgen.Meer info en inschrijvingen

Geen tijd op dinsdagavond? Op 5 en 6 juli 2017 kan je ook overdag terecht voor deze opleiding.Meer info en inschrijvingen

Talent voor mode, maar vandaag nog geen zin in een webshop? Ontdek onze professionele mode-opleidingen

Ik ben akkoord met de algemene voorwaarden 

 

SyntraPXL Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SyntraPXL

Event

Mode-expo

Onze docenten en cursisten van de modeopleidingen hebben de handen uit de mouwen gestoken om een volledig nieuw concept op poten te zetten voor onze Modehappening.

Nieuws

Ingenieur Yves Willems is docent lingerie- en korsettenmaker

HASSELT - SYNTRA Hasselt heeft al een stevige ervaring opgebouwd met de opleiding Lingerie- en Korsettenmaker. Naast deze opleiding met de klemtoon op het functionele aspect start in september de nieuwe opleiding met de focus op modieuze designs: ontwerper lingerie en korsetterie.

Nieuws

JBC wil elke medewerker laten groeien

Modebedrijf JBC uit Houthalen werkte al verschillende keren samen met SYNTRA. Deze keer koos het voor een opleidingsaanbod op maat, specifiek ontworpen volgens de behoeften van JBC.