Net zoals vele jongeren was Daphné niet gemaakt voor de schoolbanken. Haar ouders, beide zelfstandigen, zagen dit al snel in en lieten haar de keuze. Een goede beslissing, zo blijkt nu, want Daphné werd gebeten door de ondernemersmicrobe en zette op korte tijd een bloeiende zaak op. Als jong meisje startte Daphné slechts met enkele klanten, maar stap voor stap bouwde ze haar netwerk uit. Ondertussen groeide TNS Homemade Foods uit tot een kmo waar een 30-tal mensen aan de slag zijn. Volgens Daphné is een goede ondernemer iemand die openstaat voor iedereen: de klanten, de leveranciers en het personeel. Open en eerlijk communiceren, is wat haar zaak succesvol maakt.
Bij SYNTRA leerde ik ondernemen. Je komt al heel ver met een portie durf en de wil om hard te werken, maar het is niet genoeg. Ik kreeg bij SYNTRA les van mensen uit de praktijk (zowel in de Leertijd als tijdens de ondernemersopleidingen). Zij vertellen vanuit hun eigen ervaringen en daarmee kon ik onmiddellijk aan de slag. Al doende leren, is waar het om draait binnen de SYNTRA-opleidingen.Ik was niet simpelweg die passieve ontvanger in de klas”, aldus Daphné. “Het is ontzettend jammer dat ‘leren en werken’, zoals het systeem van de Leertijd, niet sterker gepromoot wordt. Want, het is echt niet voor dommeriken, een stempel die de leerjongeren maar al te vaak krijgen. Je moet verdorie hard werken!
Mensen zoals Daphné zijn de échte ambassadeurs van het SYNTRA-netwerk. Het zijn ondernemers in hart en nieren die de toekomst van onze economie verzekeren en inzien dat voortdurend leren als ondernemer cruciaal is om te blijven groeien”, zegt Bruno Tindemans.