SYNTRA Limburg investeert in hybride leren en neemt tientallen robots in dienst

4 years 3 months geleden

Bij de start van het nieuwe cursusjaar zullen onze campussen uitgerust worden met tientallen mini-robots. Deze splinternieuwe apparaten maken het voor ons en de docenten mogelijk om meer interactie te creëren binnen de online lesomgeving. De robots vormen de brug tussen de fysieke lessen en het online leren en zorgen voor een hybride lesomgeving. Onze directeur, Dirk Vanstipelen, is zelf een van de trekkers van dit initiatief: “We zetten met SYNTRA Limburg al maandenlang in op online leren. Toch blijven praktijklessen essentieel voor de ontwikkeling van onze cursisten. Met deze nieuwe technologie kunnen we in het nieuwe cursusjaar een hybride lessysteem voorzien waarbij cursisten zowel online als in de klas op een interactieve manier kunnen leren.”

SYNTRA Limburg investeert in hybride leren en neemt tientallen robots in dienst.

Deze technologie komt er natuurlijk niet zomaar. Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn we een tijdlang volledig overgeschakeld op online leren. Over het algemeen wordt de digitale klas door de meeste cursisten goed gesmaakt, maar toch verliep de overschakeling naar online leren niet voor iedereen even vlot. Verschillende enquêtes en bevragingen leren ons dat de interactie en het persoonlijk contact uit de fysieke klassen moeilijk te digitaliseren is. Deze interactie tussen de docent en de cursist en de cursisten onderling is cruciaal voor een optimale lesbeleving. “Wij luisteren naar onze cursisten en spelen in op de actuele noden van de docenten, daarom kiezen wij voor deze investering”, vult Dirk Vanstipelen aan.

“Wij luisteren naar onze cursisten en spelen in op de actuele noden van de docenten, daarom kiezen wij voor deze investering”

Ondertussen lopen er al terug verschillende praktijklessen op de campus in combinatie met online leren. Volledig terugkeren naar 100% fysieke lessen zit er voorlopig nog niet in. De onzekerheden omtrent het virus dwingen ons om proactief in te spelen op mogelijke maatregelen en dat doen we dus met nieuwe technologie. De nieuwe opnameapparatuur zal enerzijds worden ingezet om een brug te slaan tussen de fysieke lessen en het online leren, anderzijds zal het een versterkend element bieden voor lessen die nog volledig online doorgaan. Onze directeur is alvast een ‘believer’: “Met deze nieuw aangekochte technologie kunnen wij een veilige en optimale lesbeleving garanderen voor onze docenten en cursisten.”

Met deze nieuw aangekochte technologie kunnen wij een veilige en optimale lesbeleving garanderen voor onze docenten en cursisten.

Wat doet die robot nu eigenlijk? Het apparaat is een cirkelvormige robot op een tri-pod. De hoofdfunctie bestaat uit het opnemen en live streamen van lessen. Dankzij de slimme cameratechnologie, volgt hij de docent overal aan de hand van een tracker. Hij kan dus het volledige lokaal benutten zonder uit beeld te verdwijnen. Ook cursisten kunnen met een tracker de aandacht van de camera vragen. Cursisten die van thuis uit online meevolgen, missen dus niets van de les. “De robot is in de eerste plaats een slim opnameapparaat. Toch zijn de mogelijkheden van deze technologie nog veel breder. Denk aan meerdere video feeds tegelijk, koppeling van smartphones, screencasting, enzoverder. De eerste tests waren alvast veelbelovend”, weet learning developer Mathijs Luyckx ons te vertellen. Robots in de klassen? Het klinkt futuristisch maar toch zal je ze dus volgende maand tegenkomen op de campussen. Wij kijken er alvast naar uit.

Ik ben akkoord met de algemene voorwaarden 

 

SyntraPXL Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SyntraPXL

Artikel

Kort lontje? 3 tips van SyntraPXL-docent Karen Van den Broeck om frustraties om te zetten in verbinding.

Herken je het gevoel dat mensen om je heen steeds sneller gefrustreerd raken? Van werk en verkeer tot familie-etentjes, het lijkt wel of we allemaal een wat korter lontje hebben. In haar nieuwste boek Kort lontje, dat ze samen met co-auteur Annick Jehaes schreef, laat SyntraPXL-docent Karen Van den Broeck zien dat conflicten niet per se “gedoe” hoeven te zijn.

Artikel

“Ik wilde vroeger modeontwerpster of prinses worden. Eén van de twee is gelukt”

Julie De Loenen heeft een neus voor mode. Na haar studies voor leerkracht volgde ze bij SyntraPXL de opleiding modeontwerper, waar ze een grote liefde voor upcycling ontdekte. Intussen maakt ze de mooiste stuks uit tafellakens of oude kleren. Volgens Julie is kleding hergebruiken trouwens iets wat we allemaal kunnen leren. Stof tot nadenken!

microsoft
Artikel

Microsoft-certificaten? Daarvoor moet je bij SyntraPXL zijn!

SyntraPXL staat bekend om zijn professionele en praktijkgerichte opleidingen, van pottenbakker tot software developer of accountant. Maar wist je dat je bij ons ook Microsoft-trainingen kan volgen? Het Diepenbeekse bedrijf Lipa deed het en kan nu met een pracht van een Microsoft-certificaat pronken.