De grootste verandering ligt natuurlijk voor de hand: we zitten niet meer in de klas. “Als docent mis je die mimiek van je cursisten toch wel”, legt Luc uit, “als ze voor je zitten, zie je onmiddellijk wie er extra hulp nodig heeft. Je merkt heel snel aan gezichtsuitdrukkingen wie er niet mee is.”
Hoe ga je als docent daarmee om? Wat blijkt: innovatief zijn is de sleutel tot online lesgeven. Want ook al ziet Luc zijn cursisten niet meer voor hem. Hij heeft nieuwe manieren gevonden om digitaal zijn cursisten bij te staan.
“De begeleiding is veel intensiever”, legt Luc uit. “Ik neem regelmatig de schermen over van mijn cursisten, zodat ik kan kijken hoe ver ze staan met opdrachten en waar ik kan bijsturen. Ook communiceren we veel meer dan vroeger. Elke klas heeft een WhatsApp-groep waarin cursisten vragen kunnen stellen.” Die chatgroepen vallen alvast in de smaak. “En staan vaak tot in de late avond roodgloeiend”, voegt Luc toe.
Online lesgeven brengt ook opportuniteiten met zich mee. “Vooral dat schermdelen is echt een meerwaarde in de les”, benadrukt Luc. “Nu kan ik via mijn computer het scherm en zo de opdrachten van cursisten tonen en kan iedereen daaruit leren. Zoiets krijg je in de klas veel moeilijker nagemaakt als docent.”
Ook voor de ‘stille’ cursisten blijken chatberichten veel laagdrempeliger te zijn dan het stellen van vragen in de klas. Zo stuurt Luc via Zoom regelmatig ook zelf privéberichten naar zijn cursisten om te kijken of ze extra hulp nodig hebben.
Of Luc ook na corona online lessen zal geven? “Zeker en vast, maar in de functie van de opleiding”, legt Luc uit. “Beginnende BIM-tekenaars begeleid ik liefst vanuit de klas, maar als ze eenmaal vertrokken zijn, mogen cursisten van mij zeker de keuze maken tussen de campus of online lessen.”