SyntraPXL Blog
Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SyntraPXL
De Syntracampus in Genk heeft er een attractie bij! In het T2-café zie je hem meteen staan: een retro arcadekast, gehuld in een nagelnieuwe bestickering. Wat er op het scherm draait? Het spel van Stef Ramaekers, een voormalige SyntraPXL-cursist die vier jaar lang gamedesign-opleidingen volgde. Voor Stef voelt het als soort afsluiting van zijn Syntra-opleiding en docent Mark Duisters ziet het als een waardevolle toevoeging aan zijn lessen. Maar hoe beland je van je eerste tekeningen als concept artist tot een tastbare legacy in de vorm van een arcadespel? We spraken met Stef en Mark om dat verhaal te ontdekken.
Stef begon zijn opleidingstraject na zijn middelbare school, waar hij in het Beroepssecundair afstudeerde als business support. Die richting sprak hem weinig aan en hij was vastbesloten om ‘verder te studeren’ in een creatievere richting. Hij heeft toch een tijdje moeten zoeken naar die praktische insteek die hem meer aanspreekt dan traditionele theoretische studies. “Ik ben gestart met de opleiding Concept Artist,” vertelt Stef, “maar ik had vanaf het begin al een roadmap in mijn hoofd. Ik wilde een allround designer worden. SyntraPXL heeft daar de juiste opleidingen voor!”
Na Concept Artist volgden nog opleidingen in 3D Artist, Visual Effects Artist en Indie Game Developer. “Ik had nooit gedacht dat ik programmeren onder de knie zou krijgen, maar in mijn laatste jaar merkte ik hoe snel je groeit als je je focust.” Toch lag zijn kracht altijd bij het visuele aspect: “Het technische was niet mijn ding, maar ik heb het toch geleerd omdat het nodig was om mijn creativiteit tot leven te brengen.”
Na zijn opleidingen ging Stef aan de slag als stagiair bij The Meadow, een project mee opgericht door Maurice Engelen (ja, dé Maurice van Praga Khan!). Daar kreeg hij al snel kansen om concept art te maken. “Ik mocht meteen mijn creativiteit inzetten. Later kreeg ik zelfs vakantiewerk aangeboden, en daarna vroegen ze me om het project waar ik aan werkte zelf af te ronden. Dat was het moment dat ik besefte: ik kan hier echt mijn werk van maken.”
Tegenwoordig werkt Stef in een studio waar hij als grafisch artiest samen met marketeers en andere creatievelingen projecten tot leven brengt. Zijn droom? Werelden en verhalen creëren die net zo magisch zijn als die van zijn creatieve idool Walt Disney.
Het is mindblowing wat één persoon kan bereiken door zijn passie te volgen. Dat inspireert me enorm. - Stef Ramaekers
Het spel dat nu op de arcadekast draait, ontstond als een opdracht in de opleiding Indie Game Developer. “Elk jaar geef ik mijn studenten de opdracht om een space shooter te maken,” legt Mark uit. “Het spel van Stef sprong er echt uit. Hij had niet alleen oog voor de mechanics, maar gaf het ook een unieke grafische stijl die perfect past bij de retro vibe van een arcadekast.”
De kast zelf is een project op zich. “Oorspronkelijk was het een oude Mortal Kombat-kast die we in een nieuw jasje hebben gestoken. Het is geweldig om nu in mijn lessen te laten zien hoe ze games vroeger speelden, met joysticks en knoppen. Dat geeft de studenten echt het gevoel van toen,” zegt Mark enthousiast.
Voor Stef is het een eer om iets tastbaars achter te laten op de plek waar hij zoveel leerde. “Ik hoop dat mijn werk andere studenten inspireert om ook het beste uit zichzelf te halen.”
Stef blijft groeien in zijn carrière en heeft grote ambities. Hoewel hij niet per se de game-industrie in wil, is zijn passie voor storytelling duidelijk. “Ik wil content creëren waar mensen zich emotioneel aan kunnen hechten. Karakters en werelden tot leven brengen, dat is waar ik gelukkig van word.”
Voor Mark is het duidelijk: Stef is een voorbeeld voor andere cursisten. “Hij heeft laten zien wat er mogelijk is als je je passie volgt en blijft leren. Dat is precies wat we bij SyntraPXL proberen te stimuleren.”
Dus, ben je op de T2-campus? Loop dan zeker even langs de arcadekast. Wie weet inspireert Stef’s game je om zelf die eerste stap te zetten. Zoals Mark het zegt: “Iedereen zou Indie Game Designer moeten worden, want dan kan je coole shit maken!”
Wil jij leren hoe je jouw eigen games kunt ontwerpen en ontwikkelen? Met de voltijdse dagopleiding Indie Game Developer bij SyntraPXL maak je van jouw passie een carrière. In één jaar tijd leer je alles wat je nodig hebt om unieke games te creëren.
Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SyntraPXL