Hoe maak ik een schoonmaakplan?
Hoe maak ik een schoonmaakplan?

- Hou me op de hoogte
- Na deze opleiding ontvang je een diploma, getuigschrift of certificaat
In detail
Hoe beheer je efficiënt en op een professionele manier dit schoonmaakgebeuren rekening houdend met de beschikbare budgetten? Je zal merken dat een goede kennis van producten, materialen en technieken, een efficiënte taakverdeling (schoonmaakprogramma) en het opmaken van een functionele planning (rooster) essentieel zijn voor je welslagen. Ook nazorg en kwaliteitsopvolging (contractmanagement met SLA / KPI) maken hier deel van uit.
SyntraPXL maakt van jou een echte schoonmaakspecialist ahv deze handvaten:
- Je verwerft goede en praktische inzichten inzake het schoonmaakgebeuren
- Je leert de essentiële basisgegevens verzamelen en gebruiken
- Je verwerft inzichten voor de opmaak van programma’s en schoonmaakroosters
- Je maakt calculaties of kostprijsberekeningen voor schoonmaakopdrachten
- Je leert werkinstructies en taakkaarten opmaken
- Je verwerft inzichten inzake kwaliteitscontrole (opvolging, aandachtspunten, SLA / KPI + oefeningen)
- Operationeel, financieel en functioneel verantwoordelijken of leidinggevenden voor de schoonmaak in kmo's en (middel)grote ondernemingen.
- Facility managers
- Preventieadviseurs
- Zelfstandige ondernemers in de schoonmaak
Programma
Ontdek het volledige programma in detail
Specifiek op maat van jouw bedrijf? Vragen over deze opleiding?Sessie 1: Basisprincipes van schoonmaak
- Wat is schoonmaken?
- Wettelijke verplichtingen en hygiënenormen (HACCP, voedselveiligheid, zorgsector, veiligheid en gezondheid): gebruik van kleurcodes, werkzones bepalen (kritische en niet-kritische zones)…
- Keuze van schoonmaakproducten (chemisch, ecologisch, desinfectie)
- Welke materialen gebruik je voor welke taken?
- De vloer als hoeksteen van de schoonmaak
Sessie 2: Opmaak van een schoonmaakplan
- Hoekstenen van het schoonmaakprogramma: ruimtelijke modules, oppervlakten, vloersoorten, frequenties…
- Systematiek in de schoonmaak (handelingen: dag/week/maand/jaar)
- Opmaak van een programma
- Calculatietabel (kostenraming) opmaken
- oefeningen
Sessie 3: Kwaliteitscontrole en nazorg
- Nut en belang van schoonmaakcontrole
- DKS : dagelijkse controle schoonmaak: hoe ? wat ? meting?
- Opvolging (opmaak SLA / KPI) en bijsturing
Praktijk (oefeningen)
Sessie 4: Praktische oefening en implementatie
- Test: opmaak van een eigen schoonmaakplan
- Presentatie en feedback op de plannen
- Tips voor communicatie en opvolging
- Hoe omgaan met inspecties en controles?
Docent Roland Dusaer heeft meer dan 2 decennia ervaring als Facility Manager in boeiende en uitdagende werkomgevingen (Algemeen Ziekenhuis te Mechelen, Provinciehuis Vlaams – Brabant te Leuven). Vanuit deze achtergrond specialiseerde hij zich (als afdelingschef Provinciebestuur Limburg, Senior Buyer Aankoopdienst KU Leuven), in doordacht aankoopbeleid en legde hij zich toe op het afsluiten van strategische, facilitaire diensten- en raamovereenkomsten met nadruk op kwaliteit, budget, flexibiliteit, nazorg en permanente opvolging (SLA / KPI). Sedert 2014 is hij actief als docent Facility Management aan SyntraPXL campus Hasselt, sinds 2017 als onafhankelijk consultant (SKARP) en sinds 2024 als adviseur van de afdeling Facility van KU Leuven.
Heb je nog een vraag?
Nog iets niet duidelijk? Stel je vraag dan hieronder aan onze medewerkers en we helpen je graag verder.