Marian werkt als marketingcoördinator bij een Nederlandse firma. In de kader van die job ging ze naar SYNTRA. “Door mijn werkomgeving werd de interesse gewekt om de bijscholing van Marketing- & salesmanager bij SYNTRA te volgen.
Ik heb een bachelordiploma marketing van de PHL, en daardoor mocht ik een aantal modules overslaan. Voor ons examen moeten we een exportplan voor Europower maken. Het moest gaan om een land waar het bedrijf nog niet volop actief was. Dat vond ik een grote uitdaging, zeker omdat de generatorensector voor mij onbekend terrein was. Pak weg kleding of parfum hadden mij beter gelegen. (lacht)”
“Alle omringde landen kwamen niet in aanmerking. Ik was genoodzaakt het ver te zoeken en na veel opzoekwerk kwam ik uit bij de Verenigde Arabische Emiraten. Het was een moeilijke opdracht, maar ik behaalde 94 procent. Ik denk dus wel dat iedereen tevreden was. (lacht)”
Bruikbaar plan
Frank Vandevenne, directeur van Europower, spreekt vol lof over de prestatie van Marian. “Het was meteen duidelijk dat ze veel tijd in haar werk had gestoken. Als externe persoon kon ze ons bedrijf en de bijhorende markt goed inschatten. Het plan was heel realistisch en goed gestructureerd.”
“Of we het exportplan gaan gebruiken? Absoluut. Europower is aanwezig in de Verenigde Arabische Emiraten, maar is er niet echt actief. Uiteraard moeten we tijd hebben om het plan uit te werken, maar als die er is, is het plan van Marian de perfecte basis. Zij maakte onder meer duidelijk welke distributiekanalen er zijn in de Emiraten, welke producten er kunnen aanslaan, welke beurzen relevant zijn en welke bedrijven potentiële klanten zijn.” Vandevenne heeft extra bewondering voor het plan Marian avondonderwijs volgde. “Ze had nog haar vaste job. Mede daarom plaats ik haar exportplan onder de categorie ‘zeer goed tot uitzonderlijk’. Het is een uitschieter.”